به گزارش پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی از آذربایجان شرقی کمال هادیانفر معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی گفت: ۳۲ دستگاه در زمینه کاهش تصادفات در کشور مسئولیت دارند که باید برای کاهش تلفات رانندگی از ۲۰ هزار نفر در سال به ۱۰ هزار نفر در کوتاه مدت به وظایف خود عمل کنند.
هادیانفر در جلسه کمیسیون ایمنی راه های آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه سالانه ۲۰ هزار کشته و ۳۶۰ هزار مجروح سوانح رانندگی زیبنده کشور ما نیست، افزود: به صفر رساندن تصادفات فوتی غیر ممکن نیست و باید با برنامهریزی و هماهنگسازی کار نهادهای ذیربط، تصادفات فوتی را به جرح، و جرح را به خسارت مادی تنزل دهیم.
وی با بیان اینکه ما در سالهای گذشته توانستهایم فوتیهای سوانح رانندگی را از ۲۸ هزار نفر به ۱۶ هزار نفر کاهش دهیم، گفت: دولت و سیستم مدیریتی کشور باید به جد روی کاهش تصادفات فوتی و جرحی برنامهریزی کنند و ایمنی خودروها نیز افزایش یابد.
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی، گفت: تصادفات رانندگی سالانه هفت درصد به تولید ناخالص کشور زیان مستقیم میزند و ۹ تا ۱۱ درصد خسارت قطعی به بودجه کشور وارد میشود، این درحالی است که از دست دادن عزیز یک خانواده هم با هیچ ساز و کاری قابل جبران نیست.
استاندار آذربایجان شرقی هم در این جلسه، گفت: کاهش تلفات تصادفات رانندگی باید یکی از ملاک های ارزیابی استانداران و فرمانداران باشد تا نتایج ملموسی به دست آید.
مالک رحمتی افزود: جلسات کمیسیون ایمنی راه ها و شورای ترافیک در مرکز استان و کمیته های مربوطه در شهرستان ها باید به صورت منظم تشکیل شده و برای پیشگیری از تصادف های منجر به فوت و جرح اقدام اساسی صورت گیرد.
وی با اشاره به اینکه تشخیص ضربه مغزی و خونریزی داخلی در بیمارستان های عادی ممکن نیست، از رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز خواست تعداد بیمارستان های ترومایی تصادفات رانندگی را از دو مورد به چهار مورد افزایش دهد.
رحمتی تصریح کرد: اگر آمار سالانه ۲۰ هزار کشته تصادفات رانندگی را تقسیم بر ۲۵۰ کنیم، گویی هر ماه هفت هواپیمای ایرباس ۲۵۰ نفره در کشور سقوط می کند، در حالی که اگر هواپیما سقوط کند، واکنش همگان نسبت به کشته شدگان هوایی متفاوتتر از تلفات جادهای خواهد بود.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان نیز گفت: بهرغم اینکه ۱۰ درصد آزاد راه های کشور در آذربایجان شرقی قرار دارد و این استان در مسیر کریدور شرق به غرب واقع شده است، اما تجهیزات کنترل ترافیکی استان ما تقریبا نصف استان های همتراز است.
علیزاده افزود: تعداد خودروهای استان از سال ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۱ حدود ۷۵ درصد افزایش داشته، اما زیرساخت ما متناسب با افزایش وسایل نقلیه افزایش نیافته است و باید برای جبران کمبودها تلاش کرد.